Deze nieuwe functie maakt gebruik van een synthetische stem die door een computer wordt gegenereerd. Er kunnen fouten optreden, bijvoorbeeld in de uitspraak, de intonatie en de toon.
Verschillende controles bij tolpoorten hebben aangetoond dat voertuigen met soms buitensporige overladingen rijden. Wat zijn de risico’s voor wie het maximaal toegestane laadgewicht overschrijdt? Stéphane You, hoofd van de departementale verkeerspolitie (EDSR) in het departement Hérault, zet het op een rijtje.
Als de vakantie begint en het tijd is om van huis te vertrekken, kan de verleiding groot zijn om meer mee te nemen dan nodig is. Maar de departementale verkeerspolitie houdt een oogje in het zeil. De EDSR controleert en houdt toezicht op de wegen op voertuigen die volgens hen niet aan de regels voldoen. Dat zijn voertuigen met bagage op het dak of caravans vol met spullen en allerlei soorten materiaal.
“De controles vinden eigenlijk het hele jaar door plaats. In de zomer zijn caravans bijzonder gevoelig voor overbelading, maar dat is niet alleen een probleem in de zomer”, nuanceert Stéphane You, commandant van deze gendarmerie-eenheid die in het departement Hérault actief is. Toch hebben reizigers die met hun auto de boot nemen om naar het buitenland te vertrekken, vaak te veel bagage bij zich.
Wat zijn de risico’s als je de toegestane limiet overschrijdt?
Net als ambachtslieden die zand of puin vervoeren en de maximale lading overschrijden. “Het is niet altijd opzettelijk”, analyseert de eskadroncommandant, “het is een vorm van naïviteit.” En bij de veerbootterminal Orsetti in Sète is het niet ongewoon om overbeladen auto’s te zien die naar de Maghreb vertrekken en veel spullen meenemen.
Op de snelweg, bij de tolpoorten, voeren de gendarmes dan regelmatig controles uit. Ze gebruiken een zogenaamde “peson” om het gewicht van het voertuig te bepalen. Maar de voortekenen zijn duidelijk: vrachtwagens vol puin, te veel bagage op het dak, voertuigen die bijna over de weg schuren, enz. Deze overbelading brengt grote risico’s met zich mee voor de bestuurders, zoals een onbalans van het voertuig, banden die onder de druk kunnen barsten, versleten remmen of zelfs een defecte of beschadigde ophanging, wat schade aan het chassis kan veroorzaken.
Daarom moet een voertuig methodisch worden beladen om onbalans te voorkomen. Een slechte verdeling van de lading kan het zwaartepunt verstoren en de stabiliteit van uw auto op de weg in gevaar brengen.
Hoe hoog is de boete?
Bestuurders die met overbelading rijden, krijgen een boete van klasse 4 (135 €) per 500 kg extra, zonder puntenaftrek. Maar let op, u mag met dit overschot niet verder rijden. “U moet dan iemand bellen om het overschot op te halen of het gewoon weggooien. De politie kan advies geven en helpen bij het zoeken naar oplossingen, maar het is aan de persoon zelf om zijn zaken te regelen”, aldus Stéphane You. Een hoofdbreker die soms tot komische reacties kan leiden: “Een keer is iemand die te zwaar beladen was, in een opwelling na de controle te voet vertrokken en zijn voertuig achtergelaten.”
Hoe weet u wat de toegestane overbelasting is?
Om met een gerust hart te vertrekken, hoeft u alleen maar op uw kentekenbewijs te kijken. Daar vindt u de toegestane overbelasting (die varieert naargelang het gewicht van uw voertuig). In veld F1 staat het “totaal toegestaan gewicht” (PTAC), bepaald door de fabrikant; in veld F2 staat het maximale gewicht dat is vastgesteld door het land waar het voertuig is geregistreerd. Veld F3 geeft het maximaal toegestane gewicht voor het geheel aan: auto en aanhanger.
Tip: als u zeker wilt weten dat u binnen de limiet blijft, weeg dan uw koffers voor vertrek en bereken het gewicht, waarbij u het gewicht van de passagiers niet vergeet mee te tellen.