Elon Musk lijkt voortdurend verwikkeld te zijn in controverse. In de afgelopen dagen is aan het licht gekomen dat zijn kunstmatige intelligentie Grok antisemitische reacties heeft gegeven aan gebruikers van het sociale netwerk X (voorheen Twitter), wat de Europese Commissie ertoe heeft aangezet om het inhoudsbeheersingsbeleid en de transparantie van de algoritmen te onderzoeken. En onlangs is ontdekt dat de Colombiaanse marine de inbeslagname heeft voltooid van een onbemande narco-onderzeeër die is uitgerust met een Starlink-antenne.
Dit is gemeld door France 24, dat meldt dat de onderzeeër geen drugs vervoerde. De Colombiaanse marine en westerse veiligheidsbronnen in de regio dachten echter dat het “een test van een bemande boot door een cocaïnesmokkelkartel” was, omdat bemande semi-onderzeeërs die op clandestiene scheepswerven zijn gebouwd, de afgelopen decennia zijn gebruikt om cocaïne van Colombia naar Centraal-Amerika of Mexico te vervoeren. France 24 voegt er echter aan toe dat ze de afgelopen jaren “veel verder zijn gevaren, door de Atlantische en Stille Oceaan over te steken”.
Starlink satelliettechnologie vergemakkelijkt drugssmokkel over zee
De Colombiaanse marine kondigde de ontdekking aan van een onbemand vaartuig uitgerust met een Starlink satellietantenne, de eerste van dit soort ontdekkingen in Zuid-Amerikaanse wateren. Volgens admiraal Juan Ricardo Rozo op een persconferentie gaat het om een narco-onderzeeër die banden heeft met de Clan del Golfo, de grootste drugshandelorganisatie van het land, met de capaciteit om tot 1,5 ton cocaïne te vervoeren. Maar zoals hierboven vermeld, vervoerde de onderzeeër geen drugs.
Bovendien is op een video die door de marine is vrijgegeven een klein grijs vaartuig te zien met een Starlink-antenne op de boeg, wat suggereert dat het vaartuig op afstand bediend zou kunnen zijn. Deze zaak bevestigt dus een zorgwekkende trend: het gebruik van geavanceerde satelliettechnologie om drugssmokkel over zee te vergemakkelijken, wat een nieuwe uitdaging vormt voor internationale veiligheidstroepen.
Deze ontdekking staat echter niet op zichzelf, want in november vorig jaar onderschepten Indiase autoriteiten een schip dat ook werd bestuurd door Starlink bij de Andaman en Nicobar eilanden, met een lading methamfetamines ter waarde van 4,25 miljard dollar.
Radaropsporing is ingewikkelder
Zoals France 24 meldt, zegt Rozo dat het gebruik van autonome onderzeeërs de “migratie van smokkelaars naar meer geavanceerde onbemande systemen” weerspiegelt die moeilijk te detecteren zijn op zee, “moeilijk te volgen zijn met radar en criminele netwerken zelfs in staat stellen om gedeeltelijk autonoom te opereren”.
Bovendien zegt Juana Cabezas, onderzoeker aan het Instituut voor Ontwikkelings- en Vredesstudies in Colombia, dat “onbemande schepen het moeilijk maken voor de autoriteiten om de drugsbaronnen achter de transporten te lokaliseren”.