Steeds meer worden het slachtoffer van deze zwendel.
Het risico is altijd aanwezig wanneer u uw vakantie boekt. Veel zijn bang om opgelicht te worden wanneer ze online een appartement of huis voor een paar dagen huren van een eigenaar die ze niet kennen. Volgens een onderzoek is een op de drie vakantiegangers al eens het slachtoffer geworden van oplichting na een boeking. Dat is een aanzienlijk percentage, dat ons eraan herinnert hoe belangrijk het is om waakzaam te zijn bij het plannen van uw zomervakantie. Zelfs voor mensen die goed met internet overweg kunnen, is het niet altijd gemakkelijk om een oplichting te herkennen. Een van de meest voorkomende vormen van oplichting heeft echter een aantal duidelijke kenmerken die wijzen op bedrog.
Bij het reserveren van een accommodatie vraagt de eigenaar een aanbetaling om de huur te garanderen en zich in te dekken tegen annulering. De algemene regel – hoewel dit niet wettelijk is vastgelegd – is dat 30% van het huurbedrag wordt betaald. Sommigen gebruiken deze vooruitbetaling om de eigenaar van het pand op te lichten door misbruik te maken van zijn goede trouw. Het principe is goed ingesleten.
Op een advertentieplatform doet iemand zich voor als een vakantieganger die geïnteresseerd is in een accommodatie. Er ontstaat een gesprek met de eigenaar en er wordt een overeenkomst gesloten over de reservering. Om de verhuur te bevestigen, wordt een aanbetaling gevraagd, conform de toegezonden overeenkomst. Hier begint de zwendel: de valse verhuurder “stort” meer geld dan afgesproken voor de aanbetaling en vraagt de eigenaar het teveel betaalde bedrag terug te storten.
“In werkelijkheid was de eerste betaling van de reiziger frauduleus. Voordat de verhuurder dit doorheeft, annuleert de valse huurder zijn eerste betaling en blijft de verhuurder achter met enerzijds een geannuleerde reservering en anderzijds een terugbetaling aan de oplichter”, aldus Laurent Amar, directeur van Vérif, in 2024 in Le Figaro. Concreet betekent dit dat als de eigenaar heeft ingestemd met terugbetaling van de 100 of 200 euro die de verhuurder te veel heeft “betaald”, hij dat geld kwijt is.
Dit is een vorm van malversatie waartegen men zich vrij gemakkelijk kan wapenen, ook al is het een veelvoorkomende vorm van oplichting tijdens de vakantieperiode. Allereerst is het raadzaam om alleen via de berichtenfunctie van de platforms (Leboncoin, AirBnb, Abritel…) te communiceren met een potentiële verhuurder, omdat robots verdacht gedrag in berichten kunnen detecteren en de verhuurders waarschuwen.
Bovendien mag u nooit een terugbetaling doen, maar moet u het resterende bedrag aanpassen aan de reeds betaalde aanbetaling. Tot slot is het beter om te betalen via een bankoverschrijving en geldtransferbedrijven zoals Moneygram of Western Union te vermijden. Hoewel deze methoden interessant kunnen zijn om contant geld te verdienen en traceerbaarheid te vermijden, brengen ze vooral het risico van oplichting met zich mee, waartegen u zich niet kunt verweren.