Er komt een nieuwe brandstof op de markt in Europa. Hoewel deze zuiniger is, roept het effect ervan op voertuigen vragen op.
Kent u E20? Deze nieuwe brandstof, die tot 20% bio-ethanol bevat, vult het assortiment benzine aan het tankstation aan naast E5 (tot 5% ethanol), E10 (tot 10% ethanol) en E85 (tot 85% ethanol). Denkt u dat u deze brandstof nog nooit bij een tankstation hebt gezien? Dat klopt! Deze nieuwe brandstof is namelijk net in de testfase gekomen bij een tankstation in het Duitse Mannheim, vlak bij de Franse grens. Toch roept deze nieuwe benzine al heel wat vragen op…
E20 heeft in de eerste plaats aanzienlijke milieuvoordelen. Volgens berekeningen zou het de CO2-uitstoot met 16% verminderen in vergelijking met conventionele loodvrije benzine. Een verbeterde versie, met 25% bio-nafta, zou zelfs een vermindering van 40% van de uitstoot van broeikasgassen kunnen opleveren. Een interessant vooruitzicht nu de elektrificatie vordert, maar nog steeds moeite heeft om door te breken, met name in Duitsland, waar momenteel 40 miljoen voertuigen met een verbrandingsmotor rijden.
Zal E20 binnenkort algemeen worden gebruikt? Dat is nog niet zo zeker. Hoewel autofabrikanten beweren dat veel recente modellen compatibel zijn, zijn er nog uitzonderingen, met name voor oudere voertuigen. Deze kunnen problemen ondervinden met de brandstofpomp of het injectiesysteem… Dit zijn allemaal factoren die tot storingen kunnen leiden. Net als bij E85 is het verbruik ook iets hoger, volgens de ADAC, de machtige Duitse automobielvereniging, met ongeveer 3% bij deze nieuwe brandstof.
De ADAC heeft dan ook enkele bedenkingen. Hoewel zij het ecologische potentieel van deze brandstof erkent, benadrukt zij dat de kwaliteitsnormen voor brandstoffen eerst moeten worden aangepast. De huidige Europese norm staat namelijk slechts een maximumgehalte van 10% ethanol toe. De ADAC beveelt daarom aan deze norm te wijzigen of een nieuwe norm in te voeren, zodat E20 op grotere schaal kan worden gebruikt, zowel in Duitsland als in de rest van de EU… Dus ook in Frankrijk!
Tegelijkertijd moeten autofabrikanten technisch controleren of hun voertuigen compatibel zijn met deze brandstof. Voor de ADAC zijn deze stappen zelfs onmisbaar. Ze moeten dienen om de consumenten beter te informeren en gerust te stellen, zodat ze deze nieuwe brandstof gaan accepteren. Dat is nog geen sinekorees! De komst van E10 in de tankstations de afgelopen jaren heeft lang niet alle automobilisten overtuigd, ondanks de lagere prijs ten opzichte van E5.