De verkeersregels zijn duidelijk: dit is de maximale leeftijd om veilig te rijden (het is niet 70 jaar, noch 80 jaar)

wordt regelmatig gediscussieerd over de leeftijdsgrens voor het besturen van een voertuig. In tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, legt de wegcode echter geen maximale leeftijd op om je rijbewijs te behouden. Dit ontbreken van een leeftijdsgrens roept veel vragen op over de rijvaardigheid van senioren en de verkeersveiligheid, zeker nu onze bevolking vergrijst en preventie essentieel blijft.

Waarom is er geen leeftijdsgrens voor autorijden? regelgeving is ondubbelzinnig: er is geen automatische leeftijdsgrens voor het geldigheid van het rijbewijs. Eenmaal behaald, geeft het kostbare rijbewijs recht op een leven lang autorijden, tenzij het door een rechterlijke of medische beslissing wordt ingetrokken. Dit principe heeft tot doel de gelijkheid tussen bestuurders te waarborgen en elke vorm van leeftijdsdiscriminatie te voorkomen.

Het opleggen van een leeftijdsgrens zou oneerlijk zijn voor ouderen die nog perfect in staat zijn om te rijden, terwijl mensen wier gezondheid vroegtijdig achteruitgaat, worden verwaarloosd. Het debat gaat dus over de noodzaak om de verkeersveiligheid te beschermen en tegelijkertijd de individuele rechten te respecteren, zonder ouderen te stigmatiseren.

Doen andere Europese landen het anders?

Terwijl  zich onderscheidt door zijn flexibiliteit, varieert de aanpak van ouder wordende bestuurders elders in Europa sterk. Verschillende landen hebben controles of leeftijdsbeperkingen ingevoerd om de risico’s van autorijden door senioren te verminderen.

Onlangs zijn sommige Europese regelgevingen veel strenger geworden: zo is in sommige Europese landen een leeftijdsgrens voor het autorijden ingevoerd voor senioren, wat voor veel oudere automobilisten een ingrijpende verandering betekent. In sommige landen moet men vanaf een bepaalde leeftijd – vaak 70 of 80 jaar – door middel van regelmatige examens aantonen dat men nog geschikt is om te rijden. Maar is deze aanpak echt effectiever of rechtvaardiger?

Voorbeelden uit andere landen

In Italië is een medische keuring verplicht om de vijf jaar vanaf 50 jaar en om de twee jaar vanaf 70 jaar. In Spanje verlengt een verplichte medische keuring de geldigheid van het rijbewijs tot na 65 jaar. Andere landen, zoals het Verenigd Koninkrijk, vragen oudere bestuurders vanaf 70 jaar gewoon om jaarlijks hun rijgeschiktheid aan te geven, terwijl Duitsland de voorkeur geeft aan vrijwillige onderzoeken zonder strikte leeftijdsgrens.

Elk model heeft zijn voor- en nadelen, maar tot op heden is er nog geen Europese consensus bereikt over de beste manier om mobiliteit en veiligheid met elkaar te verzoenen.

De mogelijke invloed van de Europese Unie

Op Europees niveau doen voorstellen de ronde om een verplichte medische keuring in te voeren voor bestuurders boven een bepaalde leeftijd, teneinde de praktijken te harmoniseren.  heeft deze maatregelen echter nog niet aangenomen en geeft er de voorkeur aan de deur open te laten voor toekomstige aanpassingen naargelang de evolutie van het publieke debat en de behoeften op het gebied van verkeersveiligheid.

Het doel van de Europese Unie is om grote verschillen tussen de lidstaten te voorkomen en de bescherming van alle weggebruikers te verbeteren, met inachtneming van de autonomie van senioren.

Oudere bestuurders, een reëel risico op de weg?

Met het ouder worden nemen bepaalde vaardigheden zoals het gezichtsvermogen, de motoriek en de reactietijd af, wat het risico op ongevallen kan vergroten. Het zou echter te kort door de boog zijn om ouderdom systematisch in verband te brengen met gevaarlijk rijgedrag. Veel senioren rijden voorzichtig, vermijden te hard rijden en alcoholgebruik en tonen een groot verantwoordelijkheidsgevoel.

Vanuit juridisch oogpunt is het interessant om op te merken dat de Franse wetgeving momenteel geen maximale leeftijdsgrens voor het besturen van een voertuig door senioren vastlegt. Uit de statistieken blijkt trouwens dat jonge bestuurders vaker betrokken zijn bij ernstige ongevallen, vaak onder invloed van alcohol of verdovende middelen, dan senioren. De centrale vraag blijft dus de individuele beoordeling van de rijvaardigheid, in plaats van een willekeurige leeftijdsgrens.

Ongevallen bij senioren in vergelijking met jonge bestuurders

In tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, veroorzaken senioren minder ernstige ongevallen dan jongeren. Uit de cijfers blijkt dat beginnende bestuurders, die zich vaak risicovol gedragen, een groot deel van de verkeersongevallen voor hun rekening nemen.

Toch vereist de vergrijzing van bestuurders extra waakzaamheid. Sommigen blijven tot op hoge leeftijd goed presteren, terwijl anderen sneller achteruitgaan. Het is dus essentieel om de eerste tekenen van verminderde alertheid op te merken om de verkeersveiligheid te waarborgen.

Signalen om op te letten bij oudere automobilisten

Waarschuwingssignalen zijn onder meer: vaak iets vergeten, desoriëntatie, moeite om de rijstrook te houden, plotseling remmen of overmatig aarzelen. Vaak merkt de familie of omgeving deze veranderingen eerder op dan de betrokkene zelf.

  • Moeite met het draaien van het hoofd om dode hoeken te controleren
  • Aandachtsverlies of concentratieverlies achter het stuur
  • Herhaaldelijke weigering om het stuur af te geven tijdens lange ritten
  • Toename van kleine aanrijdingen of krassen

Een welwillend gesprek met naasten en gezondheidswerkers bevordert een weloverwogen beslissing, altijd in het belang van de collectieve veiligheid.

Delen: