De gevaarlijkste bankzwendel die rekeningen in het hele land leeghaalt: “Uw kaart is tijdelijk geblokkeerd…”.

Phishing is de grootste bedreiging voor de banksector: alleen al in Spanje klikken meer dan 470 werknemers per maand op frauduleuze links, volgens een onderzoek van Netskope.

De gevaarlijkste bankzwendel die rekeningen in het hele land leeghaalt: “Uw kaart is tijdelijk geblokkeerd…”.

“Beste klant, uw kaart is tijdelijk geblokkeerd, werk uw gegevens bij vanaf hier [frauduleuze URL]. Met deze directe en alarmerende zin worden honderden mensen het slachtoffer van een nieuw soort bankzwendel. De methode is niet nieuw, maar wel geavanceerder en gevaarlijker: het is smishing, een variant van SMSphishing, dat tot nu toe recordaantallen heeft bereikt in 2025.

De berichten doen zich voor als banken zoals Sabadell, Santander, BBVA, CaixaBank of ING en infiltreren in dezelfde communicatieketen die de gebruiker al met zijn bank heeft. Dit wekt een vals gevoel van legitimiteit op, wat het voor slachtoffers makkelijker maakt om naar een frauduleuze website te gaan en hun wachtwoorden, gebruikers en verificatiecodes te geven.

Phishing is de grootste bedreiging voor de banksector: alleen al in Spanje klikken meer dan 470 werknemers per maand op frauduleuze links, volgens een onderzoek van Netskope.

Volgens een onderzoek van het cyberbeveiligingsbedrijf Netskope is phishing nu de grootste bedreiging voor de banksector: alleen al in Spanje klikken meer dan 470 werknemers per maand op frauduleuze links.

Uit het laatste rapport van het Nationaal Instituut voor Cyberbeveiliging (INCIBE), met gegevens die zijn bijgewerkt tot maart 2025, blijkt dat er dit jaar tot nu toe al97.348 cyberbeveiligingsincidenten zijn afgehandeld in Spanje. Dit is een stijging van 16,6% ten opzichte van 2023. Van dat totaal hebben meer dan 38.000 gevallen (43%) betrekking op online fraude, en 21.571 zijn phishing-aanvallen, waaronder smishing en vishing.

De gevaarlijkste bankzwendel die rekeningen in het hele land leeghaalt

INCIBE waarschuwt dat deze campagnes niet alleen vaker voorkomen, maar ook moeilijker op te sporen zijn. Daarom hebben de experts van het instituut een reeks voorbeelden opgesteld van frauduleuze berichten die tot oplichting kunnen leiden:

  • Geachte klant, uw kaart is tijdelijk beperkt, werk uw gegevens hier bij [frauduleuze URL].
  • Banco Sabadell: Geachte klant, Uw bankrekening wordt geschorst op 18/06/2025 gelieve uw gegevens bij te werken: [frauduleuze URL] [frauduleuze URL].
  • Geachte klant uw kaart is tijdelijk geblokkeerd gelieve uw gegevens bij te werken vanaf hier [frauduleuze URL].
  • Banco Sabadell: Geachte klant, Uw bankrekening zal worden opgeschort op 18/06/2025 gelieve uw gegevens bij te werken: [frauduleuze URL] [frauduleuze URL].

“Deze sms’jes bevatten frauduleuze links, die doorverwijzen naar een website van de vermeende bank, maar in werkelijkheid is het een frauduleuze website die als doel heeft om de inloggegevens te stelen van de persoon die ze invoert,” leggen de experts uit.

De gevaarlijkste bankzwendel die rekeningen in het hele land leeghaalt: “Uw kaart is tijdelijk geblokkeerd…”.

Dit soort berichten – voegen de cyberbeveiligingsspecialisten eraan toe – “proberen een gevoel van alertheid te geven zodat het slachtoffer de noodzaak voelt om onmiddellijk te reageren”. Ze waarschuwen echter dat deze urgentie juist de strategie is om de gebruiker te laten handelen zonder na te denken, waardoor het voor criminelen makkelijker wordt om toegang te krijgen totgevoelige persoonlijke en bankgegevens.

Aanbevelingen om niet in de zwendel te trappen

  • Als je een sms hebt ontvangen met soortgelijke kenmerken als hierboven vermeld, maar je hebt je gegevens niet verstrekt, blokkeer dan het nummer en verwijder de sms.
  • Als u hebt geprobeerd toegang te krijgen tot de frauduleuze link, waarschuw dan onmiddellijk uw bank.