Als je mobiele telefoon dit begint te doen, controleer dan snel je bankrekening.

Cybercriminelen zijn altijd op zoek naar nieuwe manieren om toegang te krijgen tot telefoons om persoonlijke gegevens te verkrijgen zodat ze geld kunnen stelen of afpersen. De Nationale Politie waarschuwt voor een veelgebruikte tactiek.

Als je mobiele telefoon zich vreemd en ongewoon begint te gedragen, zoals niet toestaan dat je verbinding maakt met het internet of belt, kun je het slachtoffer zijn van een cyberzwendel. In zo’n geval is het raadzaam om onmiddellijk je bankrekening te controleren, want cybercriminelen proberen waarschijnlijk je geld te stelen.

Volgens de Nationale Politie is “SIM-ruilfraude een van de meest voorkomende vormen van cyberoplichting”.

De Nationale Politie zegt dat cybercriminelen persoonlijke informatie verkrijgen met behulp van verschillende technieken, zoals phishing, malware-aanvallen of sociale netwerksurveillance. Met deze methoden slagen ze erin om de simkaart te dupliceren en in een ander apparaat te installeren.

Instagram test AI om minderjarige gebruikers te detecteren als onderdeel van tienerveiligheid, volgens MetaInstagram test AI om minderjarige gebruikers te detecteren als onderdeel van tienerveiligheid, volgens Meta

Zodra digitale fraudeurs toegang krijgen tot het mobiele telefoonnummer en er controle over krijgen, kunnen ze alle gevoelige informatie, zoals wachtwoorden en toegang tot online bankdiensten, buitmaken. Met deze controle kunnen ze overschrijvingen doen naar de rekeningen van de criminele organisatie of zelfs direct leningen aanvragen, waarschuwt het Korps Landelijke Politiediensten.

Hoe weet ik of ik slachtoffer ben van SIM-swapping?

Cybercriminelen doen zich voor als de SEPE om toegang te krijgen tot de persoonlijke en bankgegevens van hun slachtoffers.

De Nationale Politie geeft verschillende aanbevelingen om vast te stellen of je het slachtoffer bent van een SIM swapping aanval, waardoor je bankrekening een groot risico loopt om leeggehaald te worden.

Het eerste belangrijke teken dat je slachtoffer bent van dit soort oplichterij is dat je tijdens de SIM-ruil niet kunt bellen of sms’en. Dit is wanneer de oplichters je SIM hebben gedeactiveerd en je telefoonnummer gebruiken.

-Je weet dat je slachtoffer bent als je telefoonprovider je laat weten dat je simkaart of telefoon is geactiveerd op een ander apparaat, d.w.z. dat je op de hoogte wordt gebracht van activiteit elders.

Als je inloggegevens niet meer werken voor je bank- en creditcardrekeningen en je dus geen toegang meer hebt tot de rekeningen, moet je onmiddellijk contact opnemen met je bank om te controleren of je geen slachtoffer bent geworden van de zwendel.

Wat moet u doen als u het slachtoffer wordt van SIM-swapping?

De Organisatie van Consumenten en Gebruikers(OCU) wijst erop dat wanneer iemand een duplicaat SIM activeert, de SIM die je hebt automatisch wordt gedeactiveerd, waardoor je zonder signaal komt te zitten, dus zonder de mogelijkheid om te bellen of te internetten. Dit is het eerste teken dat je zou moeten doen vermoeden dat je het slachtoffer bent van een SIM swapping aanval .

“Als je dit overkomt, neem dan onmiddellijk contact op met je provider om na te gaan of iemand zonder jouw toestemming een dubbele simkaart heeft gemaakt en informeer snel je bank over wat er is gebeurd”, adviseert de OCU.

De Consumentenbond wijst erop dat de geldende regelgeving in deze gevallen bepaalt dat als er een ongeautoriseerde betaling is gedaan, de uitgevende instelling het bedrag van de transactie onmiddellijk moet terugbetalen. De bank kan dit echter weigeren als zij kan aantonen dat er sprake was van opzettelijke frauduleuze handelingen of nalatigheid.

Hoe te voorkomen dat u slachtoffer wordt van SIM-swapping

Mobiele telefoons in beslag genomen tijdens een van de SIM swapping huiszoekingen.

Om te voorkomen dat u slachtoffer wordt van deze fraude, raadt het Office of Internet Security (OSI) de volgende richtlijnen aan:

1) Als je merkt dat je telefoon plotseling zonder dekking zit zonder logische reden, adviseert het OSI om zo snel mogelijk contact op te nemen met de telefoonmaatschappij om het incident te melden en vast te stellen wat er gebeurd kan zijn.

2) Installeer authenticatie in twee stappen: dit is een extra maatregel naast het wachtwoord waarmee je het cybercriminelen, of iedereen die je wil bespioneren of ongeoorloofd wil roddelen, moeilijk kunt maken om toegang te krijgen tot je persoonlijke accounts. Om dit te doen, raden ze aan om toepassingen zoals Microsoft Authenticator of Google Authenticator te gebruiken.

3) Werk je accountherstelopties bij, voor het geval cyberoplichters toegang hebben gekregen tot je persoonlijke gegevens.

4) Wees voorzichtig met gegevens die je deelt op sociale netwerken. De OSI adviseert, in het geval dat er te veel persoonlijke informatie wordt gepubliceerd op sociale netwerken zoals Facebook, Instagram of TikTok, om de privacy- en beveiligingsinstellingen correct te configureren. Het verdient dus de voorkeur dat alleen uw contactpersonen de informatie kunnen zien die op sociale netwerken wordt gepubliceerd.

5) Open geen verdachte internet hyperlinks of bijlagen ontvangen via e-mail of SMS. Soms doen cybercriminelen zich voor als onze ontvangers.

6) Werk wachtwoorden regelmatig bij en zorg ervoor dat ze goed zijn, niet eenvoudig.

7) Het is niet aan te raden om gevoelige gegevens, zoals wachtwoorden of bankgegevens, in te voeren als de mobiele telefoon verbonden is met een openbaar Wi-Fi-netwerk.

Delen: