Nu Frankrijk te maken heeft met een hittegolf, is elke bron van verkoeling welkom. Airconditioning is voor automobilisten tijdens de vakantie een van de onmisbare voorzieningen. Maar in hoeverre beïnvloedt dit het brandstofverbruik?
Het is de beste vriend van lange autoritten. Nu een groot deel van Frankrijk te kampen heeft met hoge temperaturen, kunnen autoritten een ware beproeving worden. Dat is het moment waarop airconditioning een rol gaat spelen. Maar volgens een onderzoek van het Agentschap voor Milieu en Energiebeheer (ADEME) zou airconditioning het verbruik van brandstof verhogen.
Volgens het ADEME ligt het extra verbruik op departementale wegen, nationale wegen en snelwegen tussen 10 en 20%. In de stad, in files, kan dit oplopen tot 25 à 35%. Als de airconditioning echter continu wordt gebruikt, bedraagt de gemiddelde stijging van het brandstofverbruik slechts 5%, wat relatief gematigd blijft.
Volgens de ADEME kan het gebruik van airconditioning bij elektrische voertuigen leiden tot een extra energieverbruik van 1 tot 2 kWh per 100 kilometer, waardoor de actieradius afneemt. Het is daarom raadzaam om de airconditioning 5 tot 7 °C lager in te stellen dan de buitentemperatuur, tussen 23 en 25 °C.
Hoe kunt u uw verbruik verminderen?
Om een te hoog brandstofverbruik te voorkomen, is het in de eerste plaats raadzaam om de airconditioning met tussenpozen te gebruiken.
Dit om het brandstofverbruik te verminderen, maar ook om de levensduur van de compressor te verlengen.
Zo verbruikt u ook minder gas en voorkomt u onaangename geurtjes uit de airconditioning.
Zet de luchtstroom ook niet te hard, want dat kan nadelige gevolgen hebben voor het voertuig, met name voor de voorruit. Als deze namelijk een barst heeft, kan een plotselinge temperatuursverandering deze verergeren.