Air Fryer: het huishoudelijke apparaat dat de verkoop met 367% deed stijgen en de trend zet

Ondanks een uitdagende economische context heeft de markt voor technologie en duurzame goederen in Argentinië een sterke opleving laten zien. Tussen januari en mei 2025 steeg de verkoop in eenheden met 41% j-o-j, volgens een rapport van adviesbureau NielsenIQ (NIQ) dat werd gepresenteerd tijdens het Electronics Home Forum in Costa Salguero.

Het meest opvallende product was ongetwijfeld de air fryer, waarvan de verkoop steeg met een ongelooflijke 367%. Dit kleine apparaat leidde een categorie die ook sterke groei liet zien in espressomachines, wasdrogers en stofzuigers.

Andere producten met een opmerkelijke groei waren:

  • Drogers: +251%.
  • Diepvriezers: +94%.
  • Notebooks: +94%.
  • Koelkasten: +90%.
  • Wasmachines: +72%.
  • Koffiezetapparaten: +72% Koffiezetapparaten: +72% Koffiezetapparaten: +72
  • Fornuizen: +57%.

“Deze groei wordt verklaard door een combinatie van een beter beheerste inflatie, betere financieringsvoorwaarden en een gedeeltelijk herstel van de reële lonen,” aldus NIQ.

Het onderzoek onthult ook een verandering in de prioriteiten van de consument, met een sterke verschuiving naar functionele producten voor thuis en op het werk. Het segment witgoed was het meest dynamisch, met een groei van 61%, gevolgd door kleine huishoudelijke apparaten (+49%), IT-technologie (+46%) en telecommunicatie (+45%).

Boom in online winkelen

Een ander veelzeggend feit is dat het online kanaal 56% van het totale aantal verkochte eenheden voor zijn rekening nam, waarmee de omnichannelervaring werd geconsolideerd. Tegelijkertijd gebruikte 63% van de shoppers hun mobiele telefoon om hun aankopen te doen.

Fysieke verkooppunten toonden echter ook tekenen van heropleving, met een groei van 43%, aangedreven door het gespecialiseerde kanaal en agressievere commerciële strategieën.

Tekenen van opleving

“We zien dat consumenten weer investeren in hun huis en in technologie, vooral wanneer ze een aantrekkelijk assortiment vinden met betaalbare financiering,” zegt Milagros Bin, Retail Manager bij NIQ. “De spelregels veranderen en de duurzame sector profiteert daarvan,” concludeerde ze.

Delen: