Handbagage: de limiet van 100 ml voor vloeistoffen wordt opgeheven… maar niet voor iedereen

In het Verenigd Koninkrijk staan twee luchthavens tot 2 liter vloeistoffen in de cabine toe dankzij 3D-scanners. Een welkome verbetering, maar nog lang geen norm in Europa.

Geen ritssluitingszakjes, mini-shampoos en strategisch sorteren de avond voor vertrek meer? Misschien. In Edinburgh en Birmingham is het in ieder geval nu een feit. Sinds begin juli mogen passagiers op deze twee Britse luchthavens tot twee liter vloeistoffen in hun handbagage meenemen, zonder dat ze deze hoeven uit te pakken of in een doorzichtige zak te doen. Eindelijk.

De reden? Deze luchthavens zijn nu uitgerust met de nieuwste generatie scanners – de beroemde CT-scanners (Computed Tomography) – die de inhoud van koffers nauwkeurig kunnen analyseren. Een investering van 60 miljoen pond en een technologie die het mogelijk maakt om eventuele explosieven op te sporen, zelfs als ze in een fles douchegel zijn verstopt. Dit maakt de veiligheidscontrole een stuk vlotter en vooral minder stressvol bij vroege vertrekken. Een opluchting? Ja. Een algemene maatregel? Nog niet.

Continentaal Europa blijft voorzichtig

Want hoewel het Verenigd Koninkrijk, dat uit de Unie is gestapt, sneller vooruitgang boekt – twee jaar geleden begonnen sommige Britse luchthavens (London City, Teesside en Aberdeen) al met het testen van deze apparatuur – aarzelt de rest van Europa. En de 100 ml-regel, die in 2006 werd ingevoerd na een poging tot een aanslag met vloeibare explosieven, blijft van kracht. Zelfs in Rome-Fiumicino, waar de terminals 1 en 3 ook zijn uitgerust met de nieuwste 3D-scanners, blijft de regel ongewijzigd. De apparatuur is aanwezig, maar passagiers moeten nog steeds hun flesjes sorteren. Juridisch gezien is de Europese regelgeving nog steeds van kracht: de limiet blijft gelden. Parfumflesjes van 200 ml moeten dus voorlopig nog steeds in het ruim worden achtergelaten. Het grenst aan schizofrenie.

In België, op de luchthaven Brussel-Zaventem, werd de regel vorig jaar kortstondig opgeheven. Onder druk van de Europese autoriteiten, die bezorgd waren over een ongecoördineerde invoering, werd de regel echter weer ingevoerd. Het resultaat is hetzelfde als in Rome. De machines staan klaar, maar de regels blijven ongewijzigd. En de reizigers schommelen tussen hoop en berusting.

In Nederland is de situatie merkbaar anders. Op grote luchthavens als Schiphol, Eindhoven Airport en Rotterdam The Hague Airport is de invoering van nieuwe, geavanceerde CT-scanners al vergevorderd. Vrijwel alle securitylanes zijn inmiddels uitgerust.

Hierdoor zijn de regels in de praktijk versoepeld. Voor reizigers die vanaf deze Nederlandse luchthavens vertrekken, geldt de 100ml-limiet voor vloeistoffen vaak niet meer en ook laptops en andere elektronica mogen in de tas blijven.

Toch is het belangrijk om op te letten. Officieel is de Europese regelgeving nog niet aangepast. De versoepeling is alleen mogelijk dankzij de nieuwe technologie op specifieke luchthavens. Wanneer u een overstap heeft op een luchthaven die deze scanners nog niet heeft, kunnen uw vloeistoffen boven de 100 ml alsnog in beslag worden genomen.

Er wordt gewacht op een volledige harmonisatie op Europees niveau, maar die wordt op zijn vroegst in 2026 verwacht.

Voorlopig geldt voor Nederlanders dus een dubbel advies. Vliegt u rechtstreeks vanaf een grote Nederlandse luchthaven naar uw bestemming? Dan kunt u meestal zonder zorgen grotere flacons in uw handbagage laten. Maar om te voorkomen dat bij een overstap in het buitenland uw halfvolle fles zonnebrandcrème alsnog wordt geconfisqueerd, blijft de oude regel van maximaal 100 ml per verpakking de veiligste keuze.

Delen: