Tijdens een hittegolf is de verleiding groot om de airco van uw auto aan te laten staan om het interieur koel te houden. Een paar jaar geleden was er veel ophef over deze kwestie: in 2019, toen Parijs stikte onder een hittegolf en er een verkeersbeperking was ingesteld om de vervuiling te beperken, sprak François Ruffin, afgevaardigde van de Somme, verschillende ministers aan op het plein voor de Nationale Assemblee. In een video die op sociale media werd verspreid, was te zien hoe hij met zijn vinger wees naar de officiële voertuigen, waarvan de motoren draaiden en de airco op volle kracht stond bij 40 °C, terwijl de regeringsleden binnen werden ondervraagd over de hittegolf en de klimaatnoodtoestand. “Doe wat ik zeg, maar niet wat ik doe”, zei hij ironisch, waarbij hij de tegenstelling tussen de officiële verklaringen en het werkelijke gedrag van de politici aan de kaak stelde.
Wat zegt de wet?
Afgezien van deze anekdote is de Franse wetgeving duidelijk: het is verboden om de motor van een stilstaand voertuig te laten draaien, tenzij dit absoluut noodzakelijk is. Artikel R318-1 van de Wegverkeerswet legt het basisprincipe vast: “Motorvoertuigen mogen geen rook, giftige, bijtende of geurige gassen uitstoten onder omstandigheden die hinderlijk zijn voor de bevolking of een gevaar vormen voor de volksgezondheid en de openbare veiligheid”.
Dit principe wordt zeer duidelijk uiteengezet in een besluit (van 12 november 1963, nog steeds van kracht), waarin de minister van Openbare Werken en Vervoer, Marc Jacquet, in artikel 2 duidelijk schrijft: “parkerende voertuigen moeten hun motor uit hebben, behalve in noodgevallen, met name bij het starten van een koude motor”. Niet-naleving van deze bepalingen stelt overtreders bloot aan een boete van de vierde categorie: een bedrag van 135 euro.
De rekening voor airconditioning
In de overgrote meerderheid van de auto’s met verbrandingsmotor is het niet mogelijk om de airconditioning te gebruiken wanneer de motor uit is. Alleen in bepaalde hybride of elektrische auto’s kan de airconditioning worden gebruikt zonder dat de verbrandingsmotor draait, omdat de compressor zelfstandig elektrisch kan worden aangedreven.
De wetgeving heeft hiervoor een kader gecreëerd op basis van milieuoverwegingen. Een auto met airconditioning stoot ongeveer 5% meer CO2 uit dan een auto zonder airconditioning… Maar u moet ook bedenken dat dit u op een andere manier duur kan komen te staan. Het brandstofverbruik bij stationair draaien met airconditioning is bijzonder hoog. Een gangbare schatting is dat een stationair draaiende motor ongeveer 4 liter brandstof per uur verbruikt. Het gebruik van airconditioning leidt tot een extra verbruik van ongeveer 2 liter per 100 kilometer in de stad en 0,4 liter op de snelweg. Bovendien verhoogt het langdurig gebruik van de airconditioning bij stationair draaien de belasting van de motor en kan dit leiden tot vroegtijdige slijtage van onderdelen.
Kortom, automobilisten die aan de boete ontsnappen, zullen uiteindelijk toch moeten betalen aan de benzinepomp of bij de garage tijdens de technische keuring…