Hoe meldingen op onze smartphones het risico op verkeersongevallen verdubbelen

Een recent onderzoek onthult de afleidende invloed van meldingen op onze telefoons. Of ze nu visueel of auditief zijn, ze zorgen ervoor dat we veel risico’s nemen achter het stuur.

Het is een uniek onderzoek dat een ongetwijfeld onvermoede gevaren van onze smartphones aan het licht brengt. Op woensdag 2 juli heeft de vereniging Assurance Prévention de resultaten bekendgemaakt van een onderzoek dat zij in samenwerking met het bedrijf Calyxis uit Niort heeft uitgevoerd naar de invloed van meldingen op het rijgedrag.

We ontvangen namelijk de hele dag door berichten of meldingen op het scherm van onze telefoon. Gemiddeld ontvangt een gebruiker er 80 per dag. Voor de meest verbonden gebruikers kan dit oplopen tot wel 300 per dag.

12,7 seconden om een melding te verwerken

Deze meldingen hebben echter een impact op uw alertheid achter het stuur. Voor het onderzoek werden 24 deelnemers tussen 18 en 60 jaar in een simulator in een reële rijsituatie geplaatst. Deze simulator was uitgerust met een eye-tracking-systeem waarmee de blik van de bestuurders kon worden gevolgd.

De bestuurders legden driemaal (met of zonder smartphone en met meldingen in risicovolle situaties) een parcours van 30 minuten af, afwisselend in de stad, op provinciale wegen en op de snelweg.

De eerste conclusie van dit onderzoek is dat een automobilist ongeveer 12,7 seconden nodig heeft om een melding te verwerken. Bij elke melding schakelt de blik van de bestuurder namelijk tussen de weg (ongeveer 6,1 seconden) en het scherm van zijn smartphone (6,6 seconden). Een tijdsbestek waarin de bestuurder essentiële veiligheidscontroles, zoals het kijken in zijn achteruitkijkspiegels, vergeet.

6 minuten per uur afgeleid

Gemiddeld kijkt een bestuurder die zijn meldingen heeft ingeschakeld 6 minuten per uur naar zijn smartphone. Op basis van deze bevinding concludeert het onderzoek dat meldingen en de visuele en/of auditieve afleiding die ze veroorzaken, het risico op ongevallen op de weg verdubbelen.

Onoplettendheid achter het stuur is trouwens verantwoordelijk voor 24 % van de ongevallen met letsel en de dood van 390 mensen in Frankrijk in 2023, volgens het ongevallenrapport van het Observatoire national interministériel de la Sécurité routière (ONISR, nationaal interministerieel observatorium voor verkeersveiligheid).

Delen: