Op vakantie in Spanje? Pas op voor deze zonnebrillen die achter het stuur verboden zijn en een boete van 200 euro opleveren!

Deze nieuwe functie maakt gebruik van een synthetische stem die door een computer wordt gegenereerd. Er kunnen fouten voorkomen, bijvoorbeeld in de uitspraak, de intonatie en de toon.

Om de verkeersveiligheid te verbeteren, hebben de Spaanse autoriteiten de rijvoorwaarden aangescherpt voor bepaalde zonnebrillen die als ondoeltreffend en dus gevaarlijk worden beschouwd.

Niet alle zonnebrillen bieden dezelfde bescherming tegen straling! Op basis van deze vaststelling en gezien het stijgende aantal ongevallen heeft de Direction Générale de la Circulation (DGT) bepaalde zonnebrillen achter het stuur verboden op het hele Spaanse grondgebied.

De DGT richt zich op goedkope of fantasiezonnebrillen die weliswaar de schittering van de zon verminderen, maar geen optimaal zicht garanderen tijdens het rijden. Sommige brillen verslechteren namelijk het zicht en zorgen voor meer onveiligheid op de weg. Het dragen van deze brillen tijdens het rijden kan een boete opleveren van maximaal 200 euro.

Een nauwkeurige indeling

De DGT heeft vijf categorieën vastgesteld waarin zonnebrillen worden ingedeeld op basis van hun zonnefilter:

Categorie 0: brillen die 19% van het zonlicht absorberen.

Categorie 1: het glas houdt 56% van het zonlicht tegen

Categorie 2: voorbrillen met een zonnefilter van 81%

Categorie 3: glazen die 92% van het zonlicht tegenhouden

Categorie 4: zeer donkere glazen die 98% van het zonlicht absorberen

De verkeersautoriteiten wijzen er ook op dat het ten strengste verboden is om ’s nachts met een zonnebril te rijden. De boete kan oplopen tot 200 euro. Als de boete ter plaatse wordt betaald, wordt deze met 50% verminderd.

Toegestane zonnebrillen moeten een optimaal zicht garanderen, zonder risico’s, met name bij verblinding door de zon. Ze moeten ook hinderlijke schitteringen van de weg elimineren, zodat bestuurders een duidelijk en vrij zicht hebben.

Maar niet alleen de glazen zijn verboden, ook zeer modieuze brillen met een dik montuur of brede pootjes kunnen het gezichtsveld beperken.

Rijden in Nederland: regels voor het dragen van een zonnebril (belangrijk!)

  1. Er zijn geen formele categorieën zoals in Spanje: In de Nederlandse verkeersregels (Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 – RVV 1990) is er geen expliciet verbod op specifieke categorieën zonnebrillen (0-4) zoals in Spanje.
  2. Hoofdbeginsel: veiligheid en zicht: De belangrijkste regel is dat de bestuurder altijd voldoende zicht moet hebben en in staat moet zijn om het voertuig veilig te besturen (artikel 5 RVV 1990: “Een bestuurder moet in staat zijn zijn voertuig te besturen”). Dit betekent:
    • Brillen die het zicht belemmeren zijn verboden: Alle brillen (zonnebrillen of gewone brillen) die het zicht aanzienlijk belemmeren, kleuren, contrasten of dieptewaarneming vervormen of het gezichtsveld beperken, zijn achter het stuur niet toegestaan. Hieronder vallen:
      • Zeer donkere brillen (cat. 4): Deze verduisteren het zicht te sterk, vooral bij plotselinge veranderingen in de lichtomstandigheden (tunnels, bossen).
      • Brillen met een breed montuur/brede pootjes: Als deze het perifere zicht aanzienlijk beperken.
      • Sommige “modieuze” of goedkope brillen: Die geen scherp beeld geven, sterke optische vervormingen hebben of slechte glazen hebben.
    • Zonnebrillen zijn ’s nachts verboden: Net als in Spanje is het dragen van een zonnebril tijdens het rijden in het donker ten strengste verboden, omdat deze het zicht op gevaarlijke wijze belemmeren.
  3. Aanbevolen brillen:
    • Brillen van categorie 2 of 3 zijn optimaal: Deze bieden een goede bescherming tegen de zon en schitteringen, zonder het beeld te donker te maken.
    • Polarisatieglazen: Sterk aanbevolen in Nederland. Ze elimineren effectief gevaarlijke schitteringen van nat asfalt, water (grachten!) en glas, waardoor het contrast en de veiligheid aanzienlijk worden verbeterd.
    • Kleur van de glazen: Bruin, grijs of groen worden als het beste beschouwd, omdat ze de kleuren van verkeerslichten en verkeersborden het minst vervormen. Felle kleuren (roze, blauw, geel voor normaal zonlicht) worden afgeraden.
  4. Boetes: Overtreding van de regel inzake voldoende zicht (artikel 5 RVV) kan worden aangemerkt als “onveilig rijgedrag” (onveilig rijgedrag). De boetes hiervoor beginnen bij € 100 en kunnen oplopen tot € 250, afhankelijk van de omstandigheden en de beslissing van de agent/rechtbank. Rijden in het donker met een zonnebril valt ook onder deze overtreding.
  5. Verplichte oogcorrectie: Als op uw rijbewijs “bril” of “lenzen” staat vermeld, bent u verplicht om tijdens het rijden een corrigerende bril of lenzen te dragen. Dit geldt ook voor een zonnebril! Als u een corrigerende bril nodig heeft, moet uw zonnebril de juiste sterkte hebben of moet u een zonnebrilclip over uw gewone bril dragen. Neem altijd een reservebril mee.

Korte samenvatting voor Nederland:

  • Vermijd zeer donkere brillen (zoals Cat 4) en brillen die het zicht/de zichtbaarheid belemmeren.
  • Draag ’s nachts nooit een zonnebril.
  • De ideale keuze: categorie 2 of 3 met gepolariseerde glazen in grijs, bruin of groen.
  • Als u een aantekening ‘bril/lenzen’ op uw rijbewijs heeft, MOET uw zonnebril uw zicht corrigeren.
  • Risico op een boete: € 100 – € 250 voor onveilig rijden door slecht zicht.

Controleer voor vertrek uw bril: zorgt deze voor een scherp, onvervormd zicht en voldoende zicht naar de zijkanten? Bij twijfel kiest u voor een veiliger exemplaar. Wij wensen u een prettige en veilige reis door Nederland!

 

Delen: