Sinds 1 januari 2024 is het mogelijk om op je 17e je rijbewijs te halen en alleen te rijden. Deze hervorming komt ten goede aan veel inwoners van de Haut-Saône, die geen andere keuze hebben dan met de auto te reizen om zelfstandig te kunnen zijn. Mathilde, een jonge inwoonster van Vésulienne, heeft afgelopen februari haar rijbewijs gehaald. Een belemmering voor haar mobiliteit is daarmee weggenomen.
Mathilde is nog maar 17 jaar oud. Maar met haar gordel om en haar handen aan het stuur maakt ze zich klaar om voor het eerst weg te rijden in een Ford. En dat mag ze helemaal. Ze behoort tot de jongeren in de Haut-Saône die hun rijbewijs op 17-jarige leeftijd hebben gehaald. De inwoonster van Vésule heeft in februari 2025 haar rijbewijs gehaald, na een eerste mislukte poging. Sinds de inwerkingtreding op 1 januari 2024 heeft deze nieuwe wet van de regering van Élisabeth Borne de minimumleeftijd voor het halen van het rijbewijs verlaagd naar 17 jaar. Deze maatregel moest jongeren, met name leerlingen, beter integreren in het beroepsleven en belemmeringen voor mobiliteit wegnemen.
“We wonen in een departement waar de weg vrijheid betekent”
In een landelijk departement als het onze is een rijbewijs onmisbaar om zelfstandig te kunnen zijn en de opleiding van je keuze te kunnen volgen, ook al moet je daarvoor een paar kilometer rijden. Toch is deze mogelijkheid vrij onbekend gebleven. “Ik vind het jammer dat er niet meer over wordt gesproken, want we hebben veel jongeren in het departement die besluiten om op hun 17e hun rijbewijs te halen”, zegt prefect Romain Royet. “We wonen in een departement waar de weg vrijheid betekent. Met deze hervorming geven we jongeren meer autonomie en onafhankelijkheid. Hier is huisarrest een reëel probleem”, benadrukt hij.
“Ik hoef geen openbaar vervoer te nemen”
De jonge Mathilde, die in Vesoul woont, begint in september aan haar studie aan de universiteit van Besançon. Nadat ze op 15-jarige leeftijd haar theorie-examen had gehaald, schreef ze zich meteen in voor begeleid rijden. “Doordat ik mijn rijbewijs al heb, kan ik me beter op mijn studie concentreren. Ik hoef niet met het openbaar vervoer te reizen tussen Vesoul en Besançon, dat is praktischer. Daardoor kon ik ook een studentenwoning kiezen die iets verder van de universiteit ligt“, legt ze uit. ”Ik ben ook zelfstandiger geworden. Ik kan me verplaatsen en bijvoorbeeld naar vrienden gaan zonder dat mijn ouders me moeten brengen. Soms doe ik boodschappen voor hen, om ze te helpen.“ In haar vriendenkring ”hebben acht op de tien hun rijbewijs gehaald“, zegt ze. ” ’s Ochtends staat de parkeerplaats van de school vol. Het is normaal om met de auto te komen. Vaak lenen we de auto van onze ouders”, glimlacht ze.
“Geen enkel gevaar” om minderjarigen op de weg te laten
Rijbewijs halen op 17 of 18 jaar, wat is het verschil? Eigenlijk geen enkel verschil. “We zien zelfs dat de slagingspercentages gelijk zijn of zelfs bijna beter dan op 18 jaar”, zegt Jean-Philippe Friot, al elf jaar inspecteur in de Haute-Saône. En hij verzekert: “Het is helemaal niet gevaarlijk” om minderjarigen op de weg te laten rijden. “Het enige verschil bij het examen is misschien dat ze iets meer stress hebben of daar minder goed mee omgaan.” Deze woorden worden bevestigd door Lionel Lafon, directeur van rijschool Carrey in Vesoul, die vindt dat “het een kwestie is van volwassenheid en onafhankelijkheid”.
Veel stopzettingen van begeleid rijden
De keerzijde van deze hervorming is dat jongeren vaak voortijdig stoppen met begeleid rijden. “Ze maken hun rijuren niet altijd af, dat is jammer”, betreurt de directeur van de rijschool, die vindt dat de toestroom van nieuwe leerlingen na een sterke stijging in de loop van de maanden is afgenomen.
Hoe zit het met de wachttijden?
Dat is de andere keerzijde van deze hervorming: sommige rijscholen zijn overspoeld met aanvragen voor nieuwe dossiers. “In het begin kregen we een golf van bijna 300.000 jongeren op nationaal niveau”, bevestigt Lionel Lafon, “dat heeft voor een kleine opstopping gezorgd”. Desondanks blijven de termijnen voor het indienen van dossiers onder het regionale en nationale gemiddelde, met een wachttijd van 64 dagen voor het examen in mei 2025.