Morgen begint het proces over het tragische ongeval in La Rochelle, waarbij een 83-jarige bestuurster het 10-jarige meisje Margot doodreed. Het voorstel om het rijbewijs afhankelijk te maken van een medische keuring duikt opnieuw op.
Morgen, op 1 juli, begint het proces over het tragische ongeval in La Rochelle op 5 juni 2024. Een 83-jarige bestuurster reed toen in op een groep fietsende kinderen, waarbij de 10-jarige Margot om het leven kwam. Uit toxicologisch onderzoek bleek dat de bestuurster geen alcohol of verdovende middelen had gebruikt. Ze was “geschokt en verward” en werd in het ziekenhuis opgenomen zonder te worden verhoord, in eerste instantie vanwege medische ongeschiktheid.
Vanaf dat moment begon de strijd van een moeder, Camille Paineau, met één overtuiging: het ongeval had “voorkomen kunnen worden” als medische keuringen voor rijgeschiktheid verplicht waren geweest. Om die reden sloot Camille zich aan bij de vereniging “Sauver des vies, c’est permis” (Levens redden is toegestaan), die wordt vertegenwoordigd door de paralympische atlete Pauline Déroulède, die in 2018 haar been verloor toen ze werd aangereden door een negentigjarige die het rempedaal met het gaspedaal had verward.
Het rijbewijs afhankelijk maken van een medische keuring
De vereniging pleit voor de aanneming van wetsvoorstel nr. 1147, dat voorziet in een medische keuring voor “bestuurders van motorvoertuigen”. Het idee van het voorstel, ingediend door Frédéric Valletoux, afgevaardigde (Horizons) van Seine-et-Marne en voormalig minister van Volksgezondheid, is om het behalen en verlengen van het rijbewijs afhankelijk te maken van een medische keuring om de 15 jaar. Daarna om de 5 jaar “wanneer de bestuurder 70 jaar of ouder is”.
Tegenover AFP verdedigt Camille Paineau, die gekwetst is door “het gebrek aan actie” van de overheid, dit wetsvoorstel. “Het kan ons allemaal overkomen dat we niet meer in staat zijn om te rijden. Het is een rijbewijs, geen recht om te rijden”, vat ze samen.
Verzet van automobilistenverenigingen
Dit voorstel stuit echter op verzet van verschillende automobilistenverenigingen (met de Ligue de Défense des Conducteurs en 40 millions d’automobilistes voorop) en rijscholen. Hoewel de vereniging “40 millions d’automobilistes” zich geraakt voelt door dit drama en de noodzaak van risicobeperking erkent, is zij van mening dat systematische medicalisering van het rijbewijs niet het juiste antwoord is op dit verkeersveiligheidsprobleem.
Dit voorstel is een “slecht idee” volgens Pierre Chasseray, algemeen afgevaardigde van de vereniging. Volgens hem is “het niet de taak van een huisarts om te oordelen over de technische rijvaardigheid op de openbare weg, noch om het reactievermogen in noodsituaties te beoordelen”. Een ander argument is dat dit het principe van het rijbewijs voor het leven in twijfel zou trekken. “Iemand die niet naar de medische keuring gaat, zou in feite zijn rijbewijs verliezen”, zegt Pierre Chasseray.
Andere voorstellen
Op dit moment biedt het systeem een eerste vangrail: de prefectuur kan bij twijfel over de rijvaardigheid van een bestuurder de medische commissie inschakelen en familieleden kunnen een verlies van rijvaardigheid melden. Dit is het principe waarop de vereniging “40 millions d’automobilistes” zich wil baseren. “Ik stel voor dat huisartsen de mogelijkheid krijgen om deze medische commissie in te schakelen als zij een onderzoek nodig achten”, legt Pierre Chasseray uit.
Om het wetsvoorstel van Valletoux tegen te gaan, lanceert de vereniging een burgerraadpleging via het platform www.vieilliretconduire.fr. Het doel: de beste ideeën van verzamelen om vergrijzing en autorijden met elkaar te verzoenen. Deze bijdragen zullen worden gebundeld in een witboek dat aan het einde van de zomer rechtstreeks aan het parlement en de minister van Transport, Philippe Tabarot, zal worden voorgelegd.