Auto: een “verontrustende” stijging van het aantal slachtoffers van ongevallen veroorzaakt door onverzekerde bestuurders

Volgens het laatste rapport van het Waarborgfonds Motorverkeer stijgt het aantal gewonden en doden door onverzekerde bestuurders in Nederland. De organisatie wijst ook op een explosieve toename van het aantal ongevallen met onverzekerde elektrische steps.

Het Waarborgfonds Motorverkeer, dat slachtoffers van verkeersongevallen veroorzaakt door een onverzekerde of onbekende bestuurder schadeloos stelt, heeft vrijdag een “verontrustende” stijging van het aantal betrokken personen betreurd en waarschuwt voor het niet verzekeren van auto’s, maar ook van steps. Vorig jaar heeft deze instantie bijna 123 miljoen euro uitgekeerd aan 7996 slachtoffers, een stijging van 3,3% ten opzichte van 2023. Onder deze slachtoffers waren 168 doden, wier nabestaanden financieel zijn ondersteund.

“We hebben te maken met een fenomeen dat gelukkig nog marginaal is in Nederland, maar dat blijft bestaan en zelfs licht stijgt”, “wat zorgwekkend is”, constateerde de algemeen directeur van het Waarborgfonds vrijdag op de radio. Deze stijging werd met name gevoed door een toename van het aantal slachtoffers van bestuurders die doorreden na een ongeval (+8,8%). Een andere oorzaak van deze stijging is het toenemende aantal ongevallen met onverzekerde “gemotoriseerde persoonlijke vervoersmiddelen”, voornamelijk elektrische steps (98% van de gevallen), maar soms ook gyropodes, hoverboards of monowielen, die eveneens verzekeringsplichtig zijn.

Toename van het aantal ongevallen met elektrische steps

In 2024 heeft het Waarborgfonds 446 personen die gewond zijn geraakt bij ongevallen met deze voertuigen (+22% ten opzichte van 2023) opgevangen en de nabestaanden van vijf overleden personen schadeloos gesteld. Concreet gaat het om een aansprakelijkheidsverzekering die bedoeld is om “schade die ik aan anderen kan toebrengen” te dekken, en niet om “het eigen voertuig te beschermen”, zo herinnerde de algemeen directeur op de radio.

Het Waarborgfonds Motorverkeer benadrukt in haar rapport dat sommige mensen om economische redenen “afzien van een verzekering”, vooral wanneer de inflatie hoog is, zoals in 2022-2023. Arbeiders, studenten en werklozen zijn dan ook oververtegenwoordigd onder de onverzekerde bestuurders, van wie de helft jongeren zijn. Naast de economische context hebben jonge bestuurders ook te maken met hogere verzekeringspremies, aldus de algemeen directeur, die benadrukte dat het niet naleven van de verzekeringsplicht echter “de slechtste gok” blijft. “Als u zonder verzekering wordt gecontroleerd, krijgt u een zeer hoge boete van 750 euro”, of zelfs 3750 euro bij recidive, herinnerde hij eraan.

“750 euro boete is trouwens ongeveer de gemiddelde prijs van een jaarverzekering”, merkte de algemeen directeur op, waarbij hij waarschuwde dat het aantal controles vandaag de dag “aanzienlijk” is, met een stijging van het aantal geconstateerde overtredingen. In de praktijk komt het Waarborgfonds, dat wordt gefinancierd uit een bijdrage die op elke autoverzekering wordt geheven, na de slachtoffers te hebben schadeloosgesteld, in actie tegen onverzekerde bestuurders om de aan de slachtoffers betaalde bedragen terug te vorderen. Bij een ongeval raakt de verantwoordelijke bestuurder dan in het krijt bij het Waarborgfonds voor bedragen die kunnen oplopen tot “tientallen, honderdduizenden euro’s, of zelfs meer. Het kan oplopen tot een miljoen”, waarschuwde de algemeen directeur.

Delen: